Veckorna rusar iväg

I söndags lekte barnen en stund med grannar på eftermiddagen. Jag hade ju målat o fixat hela fm så jag tyckte jag var värd en ridtur när barnen inte var hemma. Jag kan säga det va en mkt vaken häst jag red ut på. Det var några dagar sen han var ute. Men det gick bra i alla fall. Väl hemma tänkte jag börja vänja honom med den nya klippmaskinen vi införskaffa. Han är faktiskt, trots att han är sex år, aldrig blivit klippt. Vi har köpt en uppladdningsbar maskin som var lätt o smidig o faktiskt väldigt tystgående. Ska ha den att klippa kossorna oxå givietvis. Quatro var så duktigt när jag skulle vänja honom att det blev att jag klippte färdigt honom. Eftersom han inte rids så hårt så är han inte helklippt utan bara "halv klippt". Men han blir nu mindre svettig när man rider. Än är det ju oxå väldigt varmt ute, fast djuren har ju satt päls som ska klara många minusgrader.

På måndag var det jobb igen för mig. Julia o Walter har fått gå på fritis o dagis mån-ons fast det har varit höstlov. Torsdag o idag fredag är det lov för oss alla. Kanske inte för Fredrik som kör för fullt med röjsågen i betesmarker o skogsbeten. I veckan släppte vi även ut kossorna i hagen igen. De kan gå in o ut som de vill, äta på plattan, sova i halmbädden.



Det är lungt i grupperna nu o kor o kalvar har accepterat att de inte får dia eller ge mjölk mer. Jag tror faktiskt att kossorna tycker det är skönt.

Nästa vecka ska vi dräktighetsundersöka kor o kvigor för att se vilka som ska vara kvar. Vi skulle egentligen kunna skicka några stutar nu men det nya slakteriet är ju inte klart än. Vill helst vänta men vi kan inte vänta för länge, det blir snabbt trångt i boxarna, o snart kommer det ju nya kalvar oxå.

I går var Julia o lekte med en kompis på förmiddagen, Walter hade kompis här. Jag själv tvättade o städade, plockade i ordning i skafferiet. Fixade lite på kontoret, ringde lite samtal.
 
Under dagen kom även betongbilen med lite betong som Fredrik skyfflade in i vår slaktbod (som vi hänger o styckar det vilda).



Sen på sen em, longerade jag Quatro över lite bommar, jobbigt tyckte han.... När jag kom in hade barnen klätt om o ville ut o spöka. Vi orkade inte gå ut i måndags så hade väl egentligen lovat att de skulle få göra det idag. Så det va bara att hänga på ut o spöka hos några grannar.

Idag har Fredrik som vanligt gett sig ut med röjsågen, vi sitter o slappar lite framför TVn, Julia pysslar o väntar på att en kompis ska dyka upp. Vid lunch ska vi åka o hämta en kusin o åka till Dimbo för att tjejkusinerna ska ha pyjamas party där hos storkusinen. Walter ska sova över hos farmor. Det bestämnde han själv att han skulle! Sen blir det till att åka till Dimbo igen i morgon o hämta Julia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0