Vår i luften

Härligt med vår i luften nu. Har dock blåst lite mkt idag tycker jag för att det ska komma upp i riktigt sköna temperaturer. Jaha vad har hänt sen sist?

Jo i onsdags kväll när jag tog in hästarna hade Harry tappat en sko, suck. Jaha bara att försöka få tag i hovis då. Torsdagen var jag och Walter hemma, hostigt fortfarande. Vi fick den dagen att gå oxå. Jag gjorde kossorna medans Walter va en stund hos mor o far. På kvällen tog jag o Elin en tur med hästarna, men stackars Harry hade ont när han trampade på stenar så det fick mest bli skritt.

I fredgas morse hade även Julia ont i halsen o va hes, så det var bara att vara hemma. Efter förmiddags fikat va de inne hos mor o far så jag kunde göra djuren. Efter lite lunch åkte vi till Tibro och handlade present till Walters "tjej" som ska ha kalas på söndag. Ett snabbt besök på hårsalongen blev det oxå samt ICA givetvis. Tycker jag handlar mat jämt.

Vid niotiden idag gick Julia till sin polare, ca 500 m bort. Sen ringde vi hit en kompis till Walter. Så båda har lekt hela dagen lång. 

Sen har vi hunnit att släppa ner kogruppen ner till sjöbetet. Det höll på o gå snett, då vi inte fick med kalvarna på första försöket. De är alltid så svåra att få över första gångerna, de fattar liksom inte att det går att gå över där det förut har varit staket. Även om alla andra går över blir de kvar. Men vi lyckades tillslut få över dom med lite tur. Här står de nedan och väntar!


Sen va det dags att skilja ut de tre kvigor som ska gå till slakt ur ungdjursgruppen, innan det var dags att släppa ut den gruppen i hästarnas vinterhage. I denna grupp går även två kor som vi inte betäcker i år och deras två kalvar som då inte varit ute i hage förut. En kalv lyckades givetvis ta sig igenom staketet.... Jösses vilken dålig kondis man har, det märks ju direkt när man måste göra ruscher i uppförsbacke efter pigga små kalvar!



Det lugnade sig snart, men man får vara på sin vakt ett tag. Inte mkt för dom att äta i denna hage, men i morgon blir det flytt till nästa hage, med mängder av mat.

Sen provade vi den ridbane harv som vi har här på prov. Ser fint ut, hoppas jag kan provrida i morgon.



Efter det va det in o fixa lite att få i magen. Blev spenat soppa igen. Så smidigt att göra o alla i familjen tycker om det, för ovanlighetens skull. Inte mkt mat som passar alla, inkl mig själv som äter GI kost.

Efter lunchen kom en hovslagare o satte dit skon på Harry, o därefter tog jag och Helena oss en liten ridtur. Bra miljöträning i dag oxå eftersom Fredrik hade börjat att sladda vägen när vi fixade i stallet. Båda grabbarna åkte med i traktorn ett tag oxå. Sen var det några "hemska" fliscontenrar i skogen, men där fick jag o Harry vara de modiga och di gamle fick haka på oss.....

Nu har Julia kommit hem, Walters kompis åkt till sig och vi har fått ytterliggare mat i magen. Hade tänkt grilla ute, men blev på elgrillen inne i stället. Innanlår från våra egna djur, självklart. Kokt potatis till de andra och qinoa röra och blomkålsmos till mig som tillbehör. Nu går Smurf filmen igen, vet inte för vilken gång i ordningen. Lite lördags mys till det så är denna dagen till ända den oxå.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0